معرفی بهترین جراحی لاپاراسکوپی رحم در شیروان

درمان ناباروری با لاپاراسکوپی

آیا درمان ناباروری با لاپاراسکوپی امگان پذیر است؟ همانطور که می دانید دلایل ناباروی در خانم‌ها بسیار متعدد می‌باشد. در مراحل اولیه پزشکان سعی می‌نمایند با روش‌های مانند سونوگرافی و یا تصاویر اشعه ایکس به بررسی ناحیه تناسلی و علل اولیه ناباروری بپردازند اما در برخی مواقع با استناد به این تصاویر نمی‌توان علت دقیق ناباروری را تشخیص داد بنابراین باید از روش لاپاراسکوپی استفاده کرد که از دقت بالایی برخوردار باشد.

چگونه ناباروری با لاپاراسکوپی درمان می شود؟

لاپاراسکوپی رحم یکی از روش‌هایی است که جهت شناسایی و درمان برخی از علل ناباروری به کار می رود. لاپاراسکوپی روشی ایمن و کم تهاجمی جهت بررسی رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها می‌باشد، که با بررسی آن ها می تواند مشکلات ناباروری را تشخیص و آن ها را درمان کرد.

برخی از دلایل ناباروری که با کمک لاپاراسکوپی قابل تشخیص و یا درمان می‌باشد:

• تشخیص اندومتریوز
  • ارزیابی و بیوپسی از شکم و لگن
  • بررسی و درمان کیست تخمدان
  • بررسی هر گونه انسداد در لوله‌های فالوپ
  • تشخیص دلایل درد لگن
  • بررسی مشکلات غیرطبیعی در رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ که می‌تواند منجر به ناباروری شود.
  • برداشتن هرگونه بافت اسکار در ناحیه تناسلی که منجر به ناباروری شده است.
  • فیبروم رحم

در برخی مواقع لاپاراسکوپی فقط در جهت تشخیص و یا تائید علت ناباروری انجام می شود اما گاهی اوقات ممکن است درمان‌های مورد نیاز در حین جراحی انجام شود. به عنوان مثال جراح می‌تواند هرگونه بافت اسکار، فیبروم و یا سایر توده‌هایی که در باروری اختلال ایجاد کرده است را با لیزر درمانی و یا با ابزار جراحی لاپاراسکوپی تحت درمان قرار دهد.

علت انجام لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

• تشخیص علت ناباروری در مواردی که سونوگرافی و تصاویر اشعه ایکس نتایج واضحی ارائه نداده باشند.
  • تائید تشخیص در مواردی که پزشک به مورد خاصی مشکوک باشد.
  • درمان علل ناباروری مانند برداشتن کیست، اسکار، توده، فیبروم و یا رفع انسداد گرفتگی در لوله‌های فالوپ
علت انجام لاپاراسکوپی در درمان ناباروری

روش انجام لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی عموماً تحت بیهوشی عمومی و در یک اتاق عمل مجهز انجام می‌شود. پس از بیهوشی چند برش کوچک در سطح شکم (عمدتاُ در اطراف ناف) ایجاد می‌شود سپس یک دوربین و ابزار جراحی از طریق برش‌ها وارد شکم می‌شوند. شکم توسط گاز دی اکسید کربن و یا اکسید نیتروژن باد می‌شود تا رحم و سایر اندام‌های تناسلی به صورت واضح در معرض دید جراح قرار بگیرد. این عمل ممکن است موجب کشیدگی عضلانی و احساس درد تا چند روز پس از جراحی شود.

پس از پایان لاپاراسکوپی برش‌ها پانسمان و در صورت نیاز بخیه می‌شود و بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود. اکثر بیماران چند ساعت پس از پایان جراحی می‌توانند به منزل بازگردند و احتیاجی به بستری در بیمارستان نمی‌‌باشد.

بهبودی پس از لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری چقدر طول می کشد؟

اکثر افرادی که جهت بررسی تشخیصی و درمان ناباروری تحت لاپاراسکوپی قرار می‌گیرند در مدت زمان اندکی بهبود می‌یابند و معمولاً پس از 3 الی 7 روز می‌توانند فعالیت‌های روزمره‌ی خود را آغاز نمایند و یا به محل کار خود بازگردند.

برش‌هایی که در قسمت خارجی شکم ایجاد شده است پس از چند روز به سرعت بهبود می‌یابد اما برخی از زخم‌های داخلی ممکن است به چند ماه زمان جهت بهبود نیاز داشته باشند. زیرا بستگی به دلیل ناباروری و درمان آن دارد.

مراقبت های پس از لاپاراسکوپی برای درمان ناباروری چیست؟

• به مدت 4 تا 6 هفته اجسام سنگین بلند نکنید.
  • تا 2 هفته از تامپون استفاده نکنید و از انجام فعالیت‌های جنسی پرهیز نمائيد.
  • تا 2 هفته از نشستن در وان خودداری نمائید (دوش گرفتن پس از 48 ساعت مجاز می‌باشد)
  • پانسمان‌هایی که در محل برش‌ها قرار گرفته است را تا 2 هفته باز نکنید.

عوارض جانبی درمان ناباروری با لاپاراسکوپی چیست؟

همان طور که اشاره شده لاپاراسکوپی یکی از روش‌های ایمن و کم خطر می‌باشد. تنها 1 الی 2 درصد بیمارانی که جهت درمان ناباروی تحت لاپاراسکوپی قرار می‌گیرند ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. برخی از این عوارض جانبی شایع عبارتند از:

• درد خفیف تا متوسط
  • حساسیت در اطراف محل برش‌ها
  • درد عضلانی در شکم
  • تب و لرز
  • ضعف
  • عفونت

با اینکه لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی می‌باشد اما ممکن است در حین لاپاراسکوپی صدماتی وارد شود که منجر به آسیب و اختلال باروری در آینده شود. به عنوان مثال ایجاد هرگونه زخم در لوله‌های فالوپ، رحم و یا تخمدان می‌تواند موجب تشکیل اسکار و یا انسداد شده و بر توانایی باروری در آینده تاثیرگذار باشد. انسداد لوله‌های رحم می‌تواند منجر به افزایش احتمال بارداری خارج از رحم شود که یک عارضه‌ی جدی و خطرناک می‌باشد.  بنابراین برای انجام این روش نزد بهترین جراح لاپاراسکوپی در شیروان بروید.

به طور کلی عوارض شدید پس از لاپاراسکوپی درمان ناباروی عبارت است از:

• چسبندگی و هماتوم
  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب‌های عصبی
  • لخته شدن خون
  • آسیبب ه اندام های شکم و یا ناحیه تناسلی

بنا به عوارض و دلایل ذکر شده لاپاراسکوپی فقط در مواقع ضروری و در صورتی که با سایر درمان‌ها تشخیص و یا درمان ناباروری امکان پذیر نباشد پیشنهاد می‌شود. به منظور جلوگیری از هرگونه عارضه‌ی ناخواسته باید در انتخاب جراح با تجربه و تخصص لازم دقت داشته باشید.

دکتر عادله سجادی

دکتر عادله سجادی متولد سال 64 از مشهد، فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه تهران است. ایشان دوره ی تخصص زنان و زایمان را نیز در دانشگاه تهران گذرانده و دارای رتبه ی برتر بورد تخصصی از دانشگاه تهران می باشد. دکتر سجادی همچنین دارای مدرک سونوگرافی بارداری و گاینکولوژی از دانشگاه ایران و مدرک لاپاراسکوپی مقدماتی و پیشرفته از دانشگاه تهران است.