معرفی بهترین جراحی لاپاراسکوپی رحم در شیروان

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی رحم چیست؟ بهبودی پس از جراحی لاپاراسکوپی برای هر فردی متفاوت است. هر کدام از ما به طور متفاوتی بهبود می یابیم. انتظارات بیمار، وسعت جراحی، طول عمل جراحی، جراح و همچنین مراقبت های بعد از آن، همگی در چگونگی بهبودی فرد پس از جراحی لاپاراسکوپی نقش دارند. در این مطلب می خواهیم به مراقبت های بعد از این جراحی بپردازیم.

آیا نیازی به برداشتن بخیه هایی لاپاراسکوپی است؟

اقدامات و مراقبت های لازم بعد از جراحی لاپاراسکوپی رحم چیست؟

هنگامی که در خانه در حال نقاهت پس از جراحی خود هستید، مهم است که استراحت کنید، غذاهای سالم بخورید و برش های خود را تمیز نگه دارید. بدن ما شگفت انگیز است، اما همه افراد برای بهبودی پس از جراحی به زمان نیاز دارند. از جراح لاپاراسکوپی خود بپرسید که چه زمانی می توانید در ورزش یا سایر فعالیت هایی که انجام می دهید شرکت کنید. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، پزشک شما دستورالعمل های لازم  در منزل را به شما توصیه می کند مانند:

• تا 48 ساعت پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی رحم رانندگی نکنید، زیرا بیهوشی باعث خواب آلودگی می شود. همچنین شاید پزشک به شما توصیه کند تا دو هفته رانندگی نکنید.
  • نیازی نیست در رختخواب بمانید، اما بهتر است استراحت کنید و بعد کم کم پیاده روی را شروع کنید. کم کم میزان پیاده روی خود را افزایش دهید. پیاده روی جریان خون را افزایش می دهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.
  • تا زمانی که بهبود پیدا نکرده اید و تا زمانی که پزشک شما توصیه می کند از انجام فعالیت های ورزشی سنگین و بلند کردن اجسام خودداری کنید.
  • 2 روز پس از جراحی می توانید دوش بگیرید.
  • بهتر است به مدت یک هفته از کار مرخصی بگیرید تا بتوانید استراحت کنید.
  • شما باید به مدت 2 هفته پس از لاپاراسکوپی یا حتی بیشتر از شنا کردن خودداری کنید.
  • از آنجایی که اکثر داروهای ضد درد تجویزی باعث یبوست می شوند، نوشیدن مقدار زیادی آب، خوردن غذاهای حاوی فیبر مانند میوه ها و سبزیجات برای جلوگیری از یبوست لازم است.
  • در اولین روز بعد از عمل، مایعات و مواد غذایی سبک مانند آب سیب، سوپ مرغ و… بخورید تا از ناراحتی معده جلوگیری کنید.
  • ممکن است شانه درد داشته باشید. این ناشی از گاز به دام افتاده است. میزان ناراحتی می تواند متفاوت باشد، اما باید ظرف 48-72 ساعت بهتر شود. معمولا درد جزئی به مدت دو هفته طول می کشد.
  • پزشک برای کمک به تسکین درد شکم (شکم) دارویی تجویز می کند. داروها را سر وقت بخورید و بدون توصیه پزشک دوز بیشتری مصرف نکنید.
  • جراح به شما حتما داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند داروها را سر وقت بخورید و دوره ی آن را کامل کنید.
  • در چند هفته اول پس از لاپاراسکوپی از لباس های گشاد و راحت استفاده کنید. محل برش حساس و شکم متورم است، بنابراین سعی کنید با لباس های تنگ آن را تشدید نکنید.
  • بسته به جراحی شما باید دو تا چهار هفته از آمیزش خودداری کرد. اگر هیسترکتومی یا جراحی در واژن انجام داده اید، باید حداقل به مدت شش هفته از رابطه جنسی خودداری کنید تا قسمت بالای واژن به طور کامل بهبود یابد.
  • زخم خود را خشک و تمیز نگه دارید. هیچ کرم یا پماد خاصی لازم نیست. برش های شما با یک بخیه در زیر پوست بسته می شود که خود به خود حل می شود.
  • مقدار کمی خونریزی در محل های برش غیر معمول نیست.
  • لکه بینی ممکن است چند هفته طول بکشد و باید برطرف شود. با این حال، خونریزی شدید، افزایش خونریزی یا ترشحات بدبو طبیعی نیست.

شما باید حدود 2 تا 6 هفته پس از جراحی به جراح لااپاراسکوپی رحم در شیروان مراجعه کنید تا از بهبودی خود مطمئن شوید. مهم است که این ملاقات را حفظ کنید حتی اگر احساس می کنید کاملا خوب شده اید.

اقدامات و مراقبت های لازم بعد از جراحی لاپاراسکوپی رحم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دستورالعمل‌های لازم را در مورد فعالیت، تغذیه، هیدراتاسیون، درمان درد و مراقبت از پانسمان را انجام داده اید، باید به سرعت در عر ض 6 تا 8 هفته بهبود پیدا کنید و بعد از جراحی هیچ گونه عارضه‌ای نداشته باشید. با این حال، هر چند وقت یک بار، عوارض خفیفی رخ می دهد و همچنین بهبودی در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است زمان بر باشد.

بیشتر بدانید: لاپاراسکوپی فیبروم رحم

اما در صورت داشتن علائم زیر حتما لاید به پزشک خود مراجعه کنید:

• تب بالاتر از 38 درجه
  • خونریزی شدید واژن
  • درد شدید که با داروی مسکن تسکین نمی یابد.
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • افزایش درد، قرمزی یا تورم در محل برش
  • اسهال شدید، اسهال خونی یا اسهال همراه با تب یا بدتر شدن درد است.
  • ناتوانی در دفع ادرار

دکتر عادله سجادی

دکتر عادله سجادی متولد سال 64 از مشهد، فارغ التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه تهران است. ایشان دوره ی تخصص زنان و زایمان را نیز در دانشگاه تهران گذرانده و دارای رتبه ی برتر بورد تخصصی از دانشگاه تهران می باشد. دکتر سجادی همچنین دارای مدرک سونوگرافی بارداری و گاینکولوژی از دانشگاه ایران و مدرک لاپاراسکوپی مقدماتی و پیشرفته از دانشگاه تهران است.